
Nuclear Monitor 764

Monitored this 
issue:

june  23, 2013 | No. 762June 28, 2013 | No. 764

Editorial
Dear readers of the WISE/NIRS Nuclear Monitor,

In this issue, we pull together critical commentary about the new ‘Pandora’s 
Promise’ pro-nuclear propaganda fi lm. John LaForge from Nukewatch contributes 
two articles about inhuman radiation experiments. Charly Hultén writes about 
nuclear waste management problems in Sweden. We cover some developments 
in Japan − the UN Special Rapporteur’s report, decontamination and waste dis-
posal issues, and legal claims and compensation payments. The Nuclear News 
section includes items from Russia, the US, the UK and, globally, nuclear power’s 
biggest ever one-year fall while solar PV and wind power expanded dramatically.

Nuclear Monitor is taking a short break while people in the Northern Hemisphere 
enjoy summer holidays. The next issue will be distributed on August 2.

Feel free to contact us if there are issues you would like to see covered in the 
Monitor.

Regards from the Nuclear Monitor editorial team
Email: monitor@wiseinternational.org

764.4319 Robert Stone says: “The fi lm 
is anchored around the personal nar-
ratives of a growing number of leading 
former anti-nuclear activists and pio-
neering scientists.” The fi lm’s website 
also asserts that nuclear power is “now 
passionately embraced by many of 
those who once led the charge against 
it.”

In fact, not one of the fi lm’s cast 
was ever a “leading former anti-nu-
clear activist”. Stone partnered with 
the right-wing, anti-environment 
Breakthrough Institute to produce the 
fi lm and the institute’s personnel fea-
ture prominently in the fi lm.

Robert Kennedy Jr. generously des-
cribes the fi lm as an “elaborate hoax”. 
It’s not elaborate. The fi lm-makers and 
their cast claim objectivity and balance 
which the fi lm clearly fails to deliver. 

‘Pandora’s promise’ propaganda

They claim the scientifi c high-ground 
even as they repeatedly bastardize 
science. 

One critic suggests giving the film a 
miss and Stone responds by portraying 
the entire environment movement as 
authoritarian thought-police, saying 
they “use their positions of influence 
to determine what can and cannot be 
said about our predicament, to claim 
uncompromising ownership of the 
issue”.

Stone writes glowingly about “people 
like me who care about the future” and 
are “open-minded enough to change 
their minds like I have done.” In other 
words, if you oppose nuclear power, 
you have a closed mind and you don’t 
care about the future. The film repea-
tedly ignores or misrepresents serious 
criticisms of nuclear power. Key 

Pandora’s promise is a pro-nuclear fi lm written and directed by Ro-
bert Stone, with a little help from billionaires Paul Allen and Richard 
Branson (www.pandoraspromise.com).

‘Pandora’s promise’ propaganda

Inhuman radiation experiments
John LaForge − Nukewatch

Transuranics, mercury and banned 
fl uids discovered in Swedish 
nuclear waste repository
Charly Hultén − WISE Sweden 

US warned Kodak, not us, about radio-
active fallout
John LaForge − Nukewatch

Fukushima fallout: updates from 
Japan 
− UN special rapporteur’s report
− Decontamination and waste disposal
− Legal claims and compensation       
   payments
− Fukushima fi lms

Nuclear News
− Nuclear power suffers biggest ever one-             
   year fall
− Fines and fi re in the UK
− USA: TVA fi ned for quality assurance   
   lapses

 

6

1

4

7

8

10



Nuclear Monitor 7642

problems − such as nuclear power’s 
negative economic learning curve, 
and WMD proliferation − are all but 
ignored.

Claims that the script has been care-
fully fact-checked are laughable. To 
cite one example − of dozens − a con-
tributor says that Greenpeace claims 
one million deaths from Chernobyl. 
A few minutes research gives the lie 
to that claim − a Greenpeace-com-
missioned scientific study estimates 
93,000 cancer deaths from Chernobyl, 
possibly up to 160,000 deaths from all 
other causes.

Gushing praise for Stone’s propaganda 
can easily be found on the internet 
so here we pull together some critical 
commentary.

Physicist Dr Ed Lyman, senior 
scientist with the Union of Con-
cerned Scientists, writes:
By oversimplifying the issues, 
trivializing opposing viewpoints and 
mocking those who express them, and 
selectively presenting information in a 
misleading way, [Pandora’s Promise] 
serves more to obfuscate than to illu-
minate. As such, it adds little of value 
to the substantive debate about the 
merits of various energy sources in a 
carbon-constrained world.

“Pandora’s Promise,” taking a page 
from late-night infomercials, seeks 
to persuade via the testimonials of a 
number of self-proclaimed environ-
mentalists who used to be opposed to 
nuclear power but have now changed 
their minds, including Stewart Brand, 
Michael Shellenberger, Gwyneth 
Cravens, Mark Lynas and Richard 
Rhodes. The documentary tries to 
make its case primarily by impressing 
the audience with the significance of 
the personal journeys of these nuclear 
power converts, not by presenting the 
underlying arguments in a coherent way.

This strategy puts great emphasis on 
the credibility of these spokespeople. 
Yet some of them sabotage their own 
credibility. When Lynas says that in 
his previous life as an anti-nuclear 
environmentalist he didn’t know that 
there was such a thing as natural 
background radiation, or Michael Shel-
lenberger admitted to once taking on 
faith the claim that Chernobyl caused 
a million casualties, the audience 

may reasonably wonder why it should 
accept what they believe now that they 
are pro-nuclear.

My hand got tired trying to jot down 
all the less-than-half truths put forth 
by the talking heads in the film, which 
could have benefited from some 
fact-checking. ... One after another, 
the film’s interviewees talk about how 
shocked they were to read the 2005 
report of the Chernobyl Forum − a 
group under of U.N. agencies under 
the auspices of the International 
Atomic Energy Agency and the gover-
nments of Russia, Belarus and Ukraine 
− and discover that “the health effects 
of Chernobyl were nothing like what 
was expected.” The film shows pages 
from that report with certain reassuring 
sentences underlined.

But there is no mention of the fact that 
the Chernobyl Forum only estimated 
the number of cancer deaths expec-
ted among the most highly exposed 
populations in Ukraine, Belarus and 
Russia and not the many thousands 
more predicted by published studies 
to occur in other parts of Europe that 
received high levels of fallout. Nor is 
there mention of the actual health con-
sequences from Chernobyl, including 
the more than 6,000 thyroid cancers 
that had occurred by 2005 in individu-
als who were children or adolescents 
at the time of the accident. And the film 
is silent on the results of more recent 
published studies that report evidence 
of excesses in other cancers, as well 
as cardiovascular diseases, are begin-
ning to emerge (www.ncbi.nlm.nih.gov/
pmc/articles/PMC3107017).

Insult is then added to injury when 
Lynas then accuses the anti-nuclear 
movement of “cherry-picking of scien-
tific data” to support their claims. Yet 
the film had just engaged in some 
pretty deceptive cherry-picking of its 
own. Lynas then goes on to assert that 
the Fukushima accident will probably 
never kill anyone from radiation, also 
ignoring studies estimating cancer 
death tolls ranging from several hund-
red to several thousand. The Japanese 
newspaper Asahi Shimbun, which 
obtained a copy of a draft report by the 
United Nations Scientific Committee 
on the Effects of Atomic Radiation 
(UNSCEAR), revealed that the report 
estimated a collective whole-body 
dose of 3.2 million person-rem to the 

population of Japan as a result of the 
accident: a dose that would cause 
in the range of 1,000-3,000 cancer 
deaths. ... 

There are also scenes in the film that 
are downright offensive, such as sho-
wing impoverished, barefoot children 
wandering through slums with the 
clear implication that nuclear power is 
all that is needed to raise them out of 
poverty. The biggest failing of the film, 
however, is the lack of any discussion 
of what the real obstacles to an expan-
sion of nuclear energy are and what 
would need to be done to overcome 
them. In fact, nuclear power’s worst 
enemy may not be the anti-nuclear 
movement, as the film suggests, but 
rather nuclear power advocates whose 
rose-colored view of the technology 
helped create the attitude of com-
placency that made accidents like 
Fukushima possible. Nuclear power 
will only be successful through the 
vision of realists who acknowledge its 
problems and work hard to fix them − 
not fawning ideologues like filmmaker 
Robert Stone and the stars of “Pando-
ra’s Promise.”

− Ed Lyman, 12 June 2013, ‘Movie 
Review: Put “Pandora’s Promise” Back 
in the Box’
http://allthingsnuclear.org/movie-re-
view-put-pandoras-promise-back-in-
the-box

Nuclear power supporter Seve-
rin Borenstein writes:
I was surprised at the very narrow bite 
of the nuclear power issue that the 
movie takes. It is basically a movie 
about nuclear power’s past safety 
record and waste management. On 
that score it is fairly convincing. ... 
What left me less than completely 
persuaded on safety is the fact that 
there are far more thoughtful critics 
and reasoned concerns about nuclear 
power safety, including access of 
terrorists to plants and to fuels. This is 
particularly true if we are talking about 
building plants in countries with less 
stable governments, as the movie sug-
gests we should. The movie says only 
a bit about nuclear proliferation among 
national governments and essentially 
nothing about terrorism. ...

My disappointment with the film is 
that beyond safety, it has little to say. 
There are two fleeting references to 



3Nuclear Monitor 764

cost that suggest vaguely that it is cost 
competitive. It isn’t. In the discussion 
after the movie, Michael Shellenberger 
agreed with me that nuclear power 
can’t beat coal or natural gas today. 
The movie briefly beats up solar and 
wind for being intermittent, but that’s 
probably less than a minute and there 
is no reference to storage possibilities 
or demand adjustment to address 
intermittency.”

− Severin Borenstein, 21 June 2013, 
‘Pandora’s Promises - Kept and 
Unkept: Examining the Nuclear Docu-
mentary’
http://theenergycollective.com/severin-
borenstein/239851/pandora-s-promi-
ses-kept-and-unkept

Andrew Revkin writes: 
Serious engagement with critics of 
nuclear power − whether on econo-
mics, industry practices or health and 
environmental issues − is absent. The 
film also avoids discussing the high 
costs and logistical and policy hurdles 
to adding substantially to the country’s, 
or world’s, existing fleets of operating 
nuclear plants. The scale and costs 
required to cut into coal use using any 
technology − nuclear, wind, solar or 
otherwise − is incredibly daunting.

− Andrew Revkin, 13 June 2013, ‘A 
Film Presses the Climate, Health and 
Security Case for Nuclear Energy’
http://dotearth.blogs.nytimes.
com/2013/06/13/a-film-presses-the-
climate-and-security-case-for-nuclear-
energy/

Mark Hertsgaard writes in The 
Nation:
The public and the overwhelming 
majority of environmental groups conti-
nue to reject nuclear power. Of the ten 
leading environmental organizations in 
the US − the Sierra Club, Greenpeace, 
The National Wildlife Federation, The 
Natural Resources Defense Council, 
Defenders of Wildlife, Environmental 
Defense, The National Audubon Soci-
ety, The Nature Conservancy, The 
Wilderness Society, The World Wildlife 
Fund − not one supports nuclear 
power, despite the threat of climate 
change.

− Mark Hertsgaard, 10 June 2013, 
‘Pandora’s Myths vs. the Facts’
www.thenation.com/article/174740/
pandoras-myths-vs-facts

Joe Romm writes: 
The five converts featured in Pando-
ra’s Promise speak for themselves 
as individuals; they don’t represent 
large environmental organizations − or 
small ones, for that matter. Gwyneth 
Cravens and Richard Rhodes don’t 
even appear to have track records as 
activists; Cravens is a fiction writer. 
Stewart Brand helped found the Whole 
Earth Catalog, but that was over forty 
years ago; since then, he’s spent much 
of his time as a consultant to corporati-
ons, including some in the energy sec-
tor. Shellenberger is a PR man who, 
as he says in the film, used to consult 
for environmental groups but no longer 
does. ... Shellenberger has dedicated 
himself to spreading disinformation 
about Gore, Congressional leaders, 
Waxman and Markey, leading climate 
scientists, Al Gore again, the entire 
environmental community and anyone 
else trying to end our status quo 
energy policies, including me. Heck 
he even went after Rachel Carson! ... 
The only bona fide activist is Lynas, 
who wrote a fine book about climate 
change, Six Degrees: Our Future on a 
Hotter Planet.”

− Joe Romm, 17 June 2013, ‘Pando-
ra’s Promise: Nuclear Power’s Trek 
From Too Cheap To Meter To Too 
Costly To Matter Much’
http://thinkprogress.org/cli-
mate/2013/06/17/2158951/
pandoras-promise-nuclear-po-
wers-trek-from-too-cheap-to-meter-to-
too-costly-to-matter-much/

Kennette Benedict writes in the 
Bulletin of the Atomic 
Scientists: 
To be sure, there is nothing wrong 
with changing your mind. In fact, 
there is much to admire in those who        
recognize altered circumstances, inte-
grate fresh information, and come to a 
new judgment. What is disingenuous 
about Pandora’s Promise is the way 
the new judgment is conveyed. The 
film mocks groups that continue to pro-
test nuclear power, treating one-time 
colleagues as extremists and zealots. 
An audience discussion after a pre-
view at the University of Chicago made 
it clear I was not the only one who 
sensed the self-righteous tone of the 
newly converted in the film’s narrative. 
In the end, by dismissing the protestors 
and failing to engage them in signifi-

cant debate about the pros and cons of 
nuclear energy, the film undermined its 
own message. ...

Solutionists lurch in fits and starts 
from one extreme position to another, 
from one answer to the next, failing to 
understand that the problems we have 
created are as complex as the socie-
ties we live in. We are disrupting the 
Earth’s atmosphere through a combi-
nation of carbon-emitting technologies, 
population growth, overconsumption 
in industrial societies, and settlement 
patterns that have cleared huge forests 
that filter carbon dioxide out of the 
atmosphere. No single technological 
fix is likely to “solve” the problem of 
climate change.

A more powerful approach to this com-
plex threat to humanity would be to film 
a fact-based, passionate debate that 
explored the alternatives, trade-offs, 
and consequences of various energy 
options. Such an exploration might 
move us from the usual politics of 
zealotry to new habits of thought, and 
perhaps to new forms of action based 
on all the facts.

− Kennette Benedict, 10 June 2013, 
‘Pandora’s false promise’, 
http://thebulletin.org/pandoras-false-
promise

Manohla Dargis writes in the 
New York Times:
“Pandora’s Promise” is as stacked as 
advocate movies get. ... In brief − or so 
the movie’s one-sided reasoning goes 
− everything that anti-nuclear energy 
activists and skeptics have thought 
about the issue is wrong. Decades of 
politically and ideologically driven fear-
mongering and misinformation have 
led to its demonization when it could 
be our salvation. Drawing on original 
interviews, archival materials, compu-
ter animations and even, d’oh, “The 
Simpsons,” Mr. Stone builds his case 
seamlessly but leaves no room for dis-
sent, much less a drop of doubt. “To be 
anti-nuclear,” another of his experts, 
the journalist Richard Rhodes, says, 
“is basically to be in favor of burning 
fossil fuel.”

Certainly there’s an environmental 
case to be made for nuclear energy as 
an alternative to fossil fuels, which is 
exactly what some activists and jour-
nalists have been exploring for years. 



Nuclear Monitor 7644

But you need to make an argument. A 
parade of like-minded nuclear-power 
advocates who assure us that every-
thing will be all right just doesn’t cut it.

− Manohla Dargis, 11 June 2013, ‘Pan-
dora’s Promise’ Advocates Nuclear 
Energy, 
http://movies.nytimes.com/2013/06/12/
movies/pandoras-promise-advo-
cates-nuclear-energy.html

David Roberts writes in Grist:
There is no budding environmentalist 
movement for nukes. Ever since I 
started paying attention to “nuclear 
renaissance” stories about a decade 
ago, there’s always been this credu-
lous, excitable bit about how enviros 
are starting to come around. The ros-
ter of enviros in this purportedly burge-
oning movement: Stewart Brand, the 
Breakthrough Boys, and “Greenpeace 
cofounder Patrick Moore,” who has 
been a paid shill for industry for deca-

des (it sounds like the Pandora folks 
were wise enough to leave him out). 
More recently George Monbiot and 
Mark Lynas have been added to the 
list. This handful of converts is always 
cited with the implication that it’s the 
leading edge of a vast shift, and yet ... 
it’s always the same handful.

Anyway, if environmentalists are as 
omni-incompetent as Breakthrough 
has alleged all these years, why the 
eagerness to recruit them? I get the 
media appeal of “even hippies know 
the hippies are wrong,” but to me it 
smells of flop sweat.

In the movie, Shellenberger says,         
“I have a sense that this is a beautiful 
thing … the beginning of a movement.” 
I fear he has once again mistaken the 
contents of his navel for the zeitgeist. 
...
To hear supporters tell it, within a few 
years you’ll have a reactor in your 

backyard that consumes nuclear waste 
from past reactors and emits nothing 
but fresh air, clean water, and the 
scent of jasmine. There are, of course, 
lots of folks who think the promise of 
new reactors is overblown.

− David Roberts, 14 June 2013, ‘Some 
thoughts on “Pandora’s Promise” and 
the nuclear debate’,
http://grist.org/climate-energy/some-
thoughts-on-pandoras-promise-and-
the-nuclear-debate/

Meanwhile, Pandora’s Promise has 
bombed at the box office. In its first 
week of release, it ranked 46th of the 
top 50 movies, earning only about 
$32,000--perhaps 3500 paid viewers. 
And by its second weekend, it no 
longer even cracked the top 50. A 
deserved fate.
 

764.4320 Victims included civilians, 
prison inmates, federal workers, 
hospital patients, pregnant women, 
infants, developmentally disabled 
children and military personnel − most 
of them powerless, poor, sick, elderly 
or terminally ill. Eileen Welsome’s 1999 
exposé The Plutonium Files: America’s 
Secret Medical Experiments in the 
Cold War details “the unspeakable 
scientifi c trials that reduced thousands 
of men, women, and even children to 
nameless specimens.”[2]

The program employed industry and 
academic scientists who used their 
hapless patients or wards to see the 
immediate and short-term effects 
of radioactive contamination − with 
everything from plutonium to radioac-
tive arsenic.[3] The human subjects 
were mostly poisoned without their       

knowledge or consent. An April 17, 
1947 memo by Col. O.G. Haywood 
of the Army Corps of Engineers 
explained why the studies were classi-
fi ed. “It is desired that no document be 
released which refers to experiments 
with humans and might have adverse 
effect on public opinion or result in 
legal suits.”[4]

In one Vanderbilt U. study, 829 preg-
nant women were unknowingly fed 
radioactive iron. In another, 188 child-
ren were given radioactive iron-laced 
lemonade. From 1963 to 1971, 67 
inmates in Oregon and 64 prisoners in 
Washington had their testicles targeted 
with X-rays to see what doses made 
them sterile.[5] At the Fernald State 
School in Massachusetts, mentally 
retarded boys were fed radioactive iron 
and calcium but consent forms sent to 

their parents didn’t mention radiation. 
Elsewhere, psychiatric patients and 
infants were injected with radioactive 
iodine.[6]

The vast testing program went ahead 
in spite of a warning to use chimpan-
zees instead of humans, because, as 
a top radiation biologist wrote at the 
time, the experiments might have “a 
little of the Buchenwald touch,” com-
paring them to the Nazis’ torture of 
concentration camp inmates.[7]

A rare public condemnation came from 
Clinton Administration Energy Sec. 
Hazel O’Leary in 1994, who confessed 
being aghast at the conduct of the 
scientists. She told Newsweek: “I said, 
‘Who were these people and why did 
this happen?’ The only thing I could 
think of was Nazi Germany.”[8] None 
of the victims were provided follow-on 
medical care.

Scientists knew from the beginning 
of the twentieth century that radiation 

Inhuman radiation experiments
Author: John LaForge works for Nukewatch, a nuclear watchdog group in Wisconsin, USA, 
edits its Quarterly newsletter and is syndicated through PeaceVoice.
Web: www.nukewatchinfo.org
Email: nukewatch1@lakeland.ws

This year marks the twentieth anniversary of the declassifi cation 
of top secret studies, done over a period of 60 years, in which the 
US conducted 2,000 radiation experiments on as many as 20,000 
vulnerable US citizens.[1]



5Nuclear Monitor 764

can cause genetic and cell damage, 
cell death, radiation sickness and 
even death. A Presidential Advisory 
Committee on Human Radiation 
Experiments was established in 1993 
to investigate charges of unethical or 
criminal action by the experimenters. 
Its fi ndings were published by Oxford 
U. Press in 1996 as The Human 
Radiation Experiments.

The abuse of X-radiation “therapy” was 
also conducted throughout the 1940s 
and ‘50s. Everything from ringworm 
to tonsillitis was “treated” with X-ra-
diation because the long-term risks 
were unknown or considered tolerable. 
Children were routinely exposed to 
alarmingly high doses of radiation from 
devices like “fl uoroscopes” to measure 
foot size in shoe stores.[9] Nasal 
radium capsules inserted in nostrils, 
used to attack hearing loss, are now 
thought to be the cause of cancers, 
thyroid and dental problems, immune 
dysfunction and more.[10]

Experiments spread cancer 
risks far and wide
In large scale experiments as late as 
1985, the Energy Department delibera-
tely produced reactor meltdowns which 

spewed radiation across Idaho and 
beyond.[11] The Air Force conducted 
at least eight deliberate meltdowns in 
the Utah desert, dispersing 14 times 
the radiation released by the partial 
meltdown of Three Mile Island in 
Pennsylvania in 1979.[12]

The military even dumped radiation 
from planes and spread it across 
wide areas around and downwind 
of Oak Ridge, Tenn., Los Alamos, 
New Mexico, and Dugway, Utah. This 
“systematic radiation warfare pro-
gram,” conducted between 1944 and 
1961, was kept secret for 40 years. 
(“Secret U.S. experiments in ‘40s and 
‘50s included dropping radiation from 
sky,” St. Paul Pioneer, Dec. 16, 1993) 
“Radiation bombs” thrown from USAF 
planes intentionally spread radiation 
“unknown distances” endangering 
the young and old alike. One such 
experiment doused Utah with 60 times 
more radiation than escaped the Three 
Mile Island accident, according to Sen. 
John Glen, D-Ohio who released a 
report on the program 20 years ago.
[13]
The Pentagon’s 235 above-ground 
nuclear bomb tests, and the atomic 
bombings of Hiroshima and Nagasaki, 

are not offi cially listed as radiation 
experiments. Yet between 250,000 and 
500,000 U.S. military personnel were 
contaminated during their compulsory 
participation in the bomb tests and the 
post-war occupation of Japan.[14]

Documents uncovered by the Advisory 
Committee show that the military knew 
there were serious radioactive fallout 
risks from its Nevada Test Site bomb 
blasts. The generals decided not to 
use a safer site in Florida, where fal-
lout would have blown out to sea. “The 
offi cials determined it was probably 
not safe, but went ahead anyway,” said 
Pat Fitzgerald a scientist on the com-
mittee staff.[15] Dr. Gioacchino Failla, 
a Columbia Univ. scientist who worked 
for the AEC, said at the time, “We 
should take some risk ... we are faced 
with a war in which atomic weapons 
will undoubtedly be used, and we have 
to have some information about these 
things.”[16]

With the National Cancer Institute’s 
1997 fi nding that all 160,000 million 
US citizens (in the country at the time 
of the bomb tests) were contaminated 
with fallout, it’s clear we did face war 
with atomic weapons − our own.

References:
1. Secret Radioactive Experiments to Bring Compensation by U.S.,” New York Times, Nov. 20, 1996
2. Eileen Welsome, The Plutonium Files: America’s Secret Medical Experiments in the Cold War, Delta Books, 1999, dust 
jacket
3. Ibid. p. 9
4. “Radiation tests kept deliberately secret,” Washington Post, Dec. 16, 1994; Geoffrey Sea, “The Radiation Story No One 
Would Touch,” Project Censored, March/April 1994
5. Subcommittee on Energy Conservation and Power, “American Nuclear Guinea Pigs: Three Decades of Radiation Experi-
ments on U.S. Citizens,” U.S. Government Printing Offi ce, Nov. 1986, p. 2; St. Paul Pioneer, via
NewYork Times, Jan. 4, 1994
6. “48 more human radiation experiments revealed, Minneapolis StarTribune, June 28, 1994; Milwaukee Journal, June 29, 
1994
7. Keith Schneider, “1950 Note Warms About Radiation Test,” New York Times, Dec. 28, 1993
8. Newsweek, Dec. 27, 1994
9. Joseph Mangano, Mad Science: The Nuclear Power Experiment, OR Books, 2012, p. 36
10. “Nasal radium treatments of ’50s linked to cancer,” Milwaukee Journal, Aug. 31, 1994
11. “Reactor core is melted in experiment,” Washington Post service, Milwaukee Journal, July 10, 1985
12. “Tests spewed radiation, paper reports,” AP, Milwaukee Journal, Oct. 11, 1994
13. Katherine Rizzo, Associated Press, “A bombshell: U.S. spread radiation,” Duluth News-Tribune, Dec. 16, 1993
14. Catherine Caufi eld, Multiple Exposures, p. 107; Greg Gordon in “Wellstone: Compensate atomic vets,” Minneapolis 
StarTribune, Mach 17, 1995; Associated Press, “Panel Told of Exposure to Test Danger,” Tulsa World, Jan. 24, 1995
15. Philip Hilts, “Fallout Risk Near Atom Tests Was Known, Documents Show,” New York Times, March 15, 1995, p. A13; and 
Pat Ortmeyer, “Let Them Drink Milk,” Institute for Environmental & Energy Research, November 1997, pp. 3 & 11
16. Philip J. Hilts, Ibid

This article appeared earlier in CounterPunch and TruthOut.



Nuclear Monitor 7646

 

764.4321 Opened in 1988, it is a child 
of 1950s and 1960s thinking. Only 60 
metres beneath the sea on Sweden’s 
Baltic coast, the repository was crea-
ted to leak its contents into the Baltic, 
which Swedish nuclear regulatory 
authorities still regard as an “appropri-
ate recipient”.

One of the facilities that has deposited 
waste at SFR is a waste treatment 
facility at Studsvik, another coastal 
site. Studsvik, too, has been harshly 
criticised for the effl uents it fl ushes into 
the sea. It is reputed to be the number 
one source of caesium pollution to Bal-
tic waters. Studsvik AB has also been 
a concern on dry land − time and again 
authorities have urged the company to 
improve the documentation of its waste 
management.

In February of this year, some 7,000 
metal drums of waste stored at 
Studsvik were examined to determine 
their contents. The drums in question 
contain waste from the early years of 
Sweden’s nuclear industry, when the 
aim was to develop a nuclear deter-
rent. It is, in other words, waste from 
weapons research. They are stored on 
site, pending the creation of SFL − a 
special repository for long-lived inter-
mediate-level waste.

There is no proper record of the con-
tents, and the drums are not easily 
examined. Deep inside several con-
secutive drums is a concrete block, 
which isolates whatever needed to be 
put away. An examination carried out 
in February, which combined gamma 
radiation readings and X-ray inspection 
of the drums, turned up a number of 
unpleasant surprises: fl uids (roughly 
fi ve cubic metres distributed over some 
2000 of the drums, some of which is 
presumed to be nitric acid), mercury 

(an estimated 65 kg), lead, and transu-
ranics, including an estimated 300 g 
plutonium, perhaps twice that amount 
according to nuclear chemist Christian 
Ekberg from Chalmers Technical Uni-
versity. Fluids, no matter what kind, are 
banned because they convey radioac-
tivity so effi ciently.

These fi nds prompted suspicions 
about the 2,844 drums from Studsvik 
that, presumed to contain only short-
lived isotopes, are already stored in 
SFR. In early May it was determined 
that all the Studsvik waste, including 
the drums in the SFR repository, will 
have to be X-rayed, sorted and/or trea-
ted and then repackaged. Some mate-
rials will need to be isolated in blocks 
of concrete. These various operations 
will require a new facility.

Retrieval of the waste from SFR, the 
new facility, and X-ray processing will 
each be costly. In Sweden the pro-
cessing and management of nuclear 
waste is fi nanced via a surcharge on 
electricity. There is also a specifi c 
surcharge of 0.002 euros/kWh to cover 
the costs of waste from Studsvik. In 
other words, users of electricity will 
be footing the bill for decades of non-
chalance on the part of the nuclear 
industry. 

Swedish Radiation Safety 
Authority
The discovery raises a number of 
issues relating to Swedish nuclear 
protection philosophy. Both the shallow 
SFR repository and the very profi table 
reprocessing plant at Studsvik have 
their basis in how the regulatory autho-
rity, the Swedish Radiation Safety 
Authority (SSM), goes about assessing 
the environmental consequences of 
nuclear facilities. The starting point 
in SSM’s approach is the number 

of human beings that may come in 
harm’s way as the result of the activity 
in question.

Sweden is a big country with a small 
population (roughly 9 million). Large 
expanses of the country are very 
sparsely populated. Furthermore, it is 
diffi cult to demonstrate how pollution 
of the Baltic Sea affects human health. 
Thus, SSM may be more generous 
in its estimation of the amount of 
radiation that poses a risk. A case in 
point: one of the most widely criticised 
design features of the SFR repository 
is that it is planned to be fi lled with 
sea water once the last drum of waste 
is in place. There is no doubt that the 
repository will leak – “from Day One” 
in the words of Anders Siebert at SSM 
at a recent hearing. Thus “dilute and 
disperse” – normally a fallback strategy 
when the fi rst rule, “concentrate and 
contain”, has failed – is standard prac-
tice in Sweden.

In an international context, this 
approach to human health consequen-
ces is also the key to the competitive 
advantage a company like Studsvik 
enjoys − it can process scrap imported 
from countries like Germany, where 
stricter regulations might render the 
processes more costly or rule them out 
entirely. 

We should also bear in mind the evolu-
tion that has taken place in the fi eld of 
radiation protection. Professor Jonas 
Anshelm of Linköping University has 
analysed ideas about nuclear waste 
in Sweden in recent decades. Ideas 
about what is to be considered ‘waste’, 
the amount of waste involved, and how 
long it needs to be isolated, Anshelm 
says, have changed over the years. “In 
the 1960s it was encased in concrete 
and dumped into the sea. In the 1970s, 
the industry’s experts assured us that 
the waste would fi t into a chamber the 
size of a sports hall. In the 1960s, sto-
rage for 100 years was considered suf-
fi cient, but today the consensus among 

Transuranics, mercury and banned fl uids 
discovered in Swedish nuclear waste repository
Author: Charly Hultén − WISE Sweden
Web: www.folkkampanjen.se
Email: inotherwords@telia.com

The Spent Fuel Repository (SFR) at Forsmark is the only fi nal 
repository for nuclear waste in operation in Sweden today.
Intended to receive short-lived nuclear isotopes, SFR has long been 
criticised for both its location and its design.



7Nuclear Monitor 764

764.4322 In 1951, Eastman Kodak Co. 
had threatened a federal lawsuit over 
the nuclear fallout that was fogging 
its bulk fi lm shipments. Film was not 
packed in bubble wrap then, but in 
corn stalks that were sometimes being 
fallout-contaminated. By agreeing to 
warn Kodak, etc., the AEC and the 
bomb program avoided the public 
uproar − and the bomb testing pro-
gram’s possible cancellation − that a 

lawsuit would have precipitated. The 
settlement kept the deadliness of the 
fallout hidden from the public, even 
though the government well knew that 
fallout endangered all the people it was 
supposed to be defending.

This staggering revelation was 
heralded on September 30, 1997, in 
the New York Times headline, “U.S. 
Warned Film Plants, Not Public, About 

Nuclear Fallout.” The article began, 
“(W)hile the government reassured the 
public that there was no health threat 
from atmospheric nuclear tests. ...” The 
fallout’s radioactive iodine-131 caused 
thyroid doses to virtually all 160 million 
Americans.

According to the Institute for Energy 
and Environmental Research in 
Takoma Park, Md., which discovered 
the cover-up, children were especially 
affected and received higher doses 
because they generally consumed 
more milk than adults and since their 
thyroids are smaller and growing more 
rapidly. The “milk pathway” moves 
radio-iodine from grass, to cows, to 
milk with extreme effi ciency − a fact 

US warned Kodak, not us, 
about radioactive fallout
Author: John LaForge works for Nukewatch, a nuclear watchdog group in Wisconsin, USA, 
edits its Quarterly newsletter and is syndicated through PeaceVoice.
Web: www.nukewatchinfo.org
Email: nukewatch1@lakeland.ws

In the 1950s and ‘60s, the Atomic Energy Commission 
(AEC) doused the United States with thyroid cancer-causing                    
iodine-131 − and 300 other radioisotopes − by exploding atomic 
and hydrogen bombs above ground in Nevada. To protect the dirty, 
secretive bomb-building industry, the government chose to warn 
the photographic fi lm industry about the radioactive fallout patterns,   
but not the public.

experts is that it needs to remain 
isolated for over a hundred-thousand 
years,” Anshelm points out. Presump-
tions have changed radically, and they 
will most surely continue to change, he 
concludes.

Anshelm is seconded by Sven Odéus, 
spokesman for Svafo AB, the company 
in charge of the Studsvik waste. An 
investigative journalist for Swedish 
radio asked Odéus how the debacle 
could arise:

Power failure at Forsmark
May 30 − one of the Forsmark reac-
tors in Sweden was taken off line for 
a scheduled check-up and repairs. 
Shortly thereafter electrical power 
supply to the reactor went dead, and 
no emergency back-up power from 
the mains kicked in. Fortunately, the 
control room staff was able to start 
up the diesel generators manually. 

The operator assured the public that 
when offl ine, a reactor can go without 
cooling several days before the situa-
tion posses a threat. Still, the incident 

“I think it was just a case of poor 
management. I don’t think it was 
a deliberate act.”
“You mean, they were just care-
less?”
“Well, I wouldn’t say ‘careless’. 
It was the thinking of the day.” 

(Sveriges Radio, Klotet, 6 May 
2013.)

The reporter notes that the most recent 
drums in the Studsvik collection were 
packed in 1997.

Questions remain: Has the predo-
minant thinking within the industry’s 
waste management company, SKB, 
evolved? And, if not, is there a will 
on the part of the regulator to make it 
evolve?

demanded an explanation, and it turns 
out that the emergency back-up power 
supply kicks in automatically only when 
the reactor is online. Whether the 
system will be automated even during 
offl ine periods has yet to be decided.

The strange thing is that the power 
supply systems were overseen as 
recently as 2006. Then, power failure 
deactivated several safety functions 
while the reactor in question was 
online. Several experts spoke of a “20 
minutes to meltdown” incident. That 

may be the reason why the regula-
tory agency SSM has classed this 
recent failure as a “Class 1” incident. 
Permission to restart the reactor 
will be granted only after a thorough 
report from the operator. The power 
supply to other reactors at the sta-
tion are now under review, as well.

Upsala Nya Tidning, 31 May 2013; 
WISE Sweden



Nuclear Monitor 7648

 

TEPCO and the Japanese govern-
ment. For example:
●   It says that by nationalising TEPCO, 
the government “arguably helped 
TEPCO to effectively avoid accoun-
tability and liability for damages” from 
the nuclear crisis. 
●   It criticises TEPCO for its “attempts 
to reduce compensation levels and 
delay settlement” through a com-
plicated and diffi cult compensation 
process, as well as failure to protect 
workers from radiation exposure. 

●   It criticises the government for 
failing to protect children, the elderly, 
and those with disabilities from the 
disaster, as well as inadequate use of 
the country’s System for Prediction of 
Environment Emergency Dose Infor-
mation, which led to some residents 
being evacuated to areas directly in the 
path of the radiation plume in the days 
following the March 11 disaster. 

The report urges Japan to avoid 
repopulating contaminated areas until 
radiation levels reach one millisievert 
per year. It stresses that epidemiologi-
cal experts “conclude that there is no 
low-threshold limit for excess radiation 
risk to non-solid cancers, such as 

known to the government as early as 
1951. Ingested iodine-131 concentrates 
in the thyroid gland where it can cause 
cancer. Doses to children averaged 6 
to 14 rads (0.06−0.14 Gy), with some 
as high as 112 rads (1.12 Gy). Before 
1997, the government claimed that 
thyroid doses to children were 15 to 70 
times less.

Radioactive fallout spread to 
every corner of the US
My friend Steve O’Neil of Duluth, 
Minn., who was born in 1951, has been 
a public-spirited political activist all 
of his adult life, an advocate for the 
homeless and a campaigner against 
the causes of homelessness. As a 
St. Louis County commissioner in his 
third term, Steve made headlines by 
announcing that he has been attacked 
by an aggressive form of thyroid can-
cer. Steve is not alone in his affl iction − 
more than 60,000 thyroid cancers will 
be spotted this year in the US. Tens of 
thousands of them have been caused 
by our government’s nuclear weapons 
establishment.

The National Cancer Institute dis-
closed in 1997 that 75,000 thyroid 
cancer cases can be expected in the 
U.S. from just 90 − out of 235 − abo-
ve-ground bomb tests and that 10% 
of them will be fatal. That year, the 
cancer institute said, about 70% of the 
thyroid cancers caused by iodine-131 
fallout from those 90 tests had not 

yet been diagnosed but would appear 
years or decades later.

Its 14-year study said the 90 bomb 
blasts produced more than 100 times 
the radioactive iodine-131 than the 
government had earlier claimed. The 
cancer institute estimated that the tests 
dispersed “about 150 million curies of 
iodine-131, mainly in the years 1952, 
1953, 1955 and 1957.” The study 
reported that all 160 million people in 
the country at the time were exposed 
to iodine-131 (the only isotope it stu-
died out of more than 300 dispersed 
by the blasts.) Children under 15, like 
Steve O’Neil, were particularly at risk.

High doses of fallout were spread nati-
onwide. Wind patterns and local rain-
fall caused “hot spots” from Montana 
and Idaho to South Dakota, Minnesota, 
and Missouri and beyond.

In 1962, according to IEER, offi cials in 
Utah and Minnesota diverted possibly 
contaminated milk from the market 
when iodine-131 levels exceeded 
radiation guidelines set by the Federal 
Radiation Council. The council reacted 
harshly and declared that it did “not 
recommend such actions.” It also 
announced that its radiation guidelines 
should not be applied to bomb test 
fallout because “any possible health 
risk which may be associated with 
exposures even many times above 
the guide levels would not result in a 

detectable increase in the incidence of 
disease.” IEER’s scientists condemned 
this fabulously implausible assurance, 
writing: “Since thyroid cancers can 
develop many years after radiation 
exposure and are therefore not imme-
diately detectable, this reassurance 
was highly misleading.”

Thyroid cancers are tip of bomb 
test cancer iceberg
The cancer institute’s 1997 study said 
about 16,000 cases of thyroid cancer 
were diagnosed in the U.S. annually, 
and that 1,230 would die from the 
disease. It was a gross understate-
ment.

Today it reports that 60,220 cases of 
thyroid cancer will be diagnosed in the 
US this year, and that 1,850 of them 
will be fatal.

The UN Scientifi c Committee on the 
Effects of Atomic Radiation says that 
iodine-131 doses comprise only 2% 
of the overall radiation dose from 
weapons testing. Ninety-eight percent 
of the fallout dose is from 300 other 
isotopes produced by the bomb. It is 
not idle speculation to suggest that the 
cancer pandemic affl icting the U.S. 
has been caused by our government’s 
deliberately secret and viciously reck-
less weapons program.

This article appeared earlier in the Las 
Vegas Review Journal.

leukemia.” Currently, Japan allows 
residents to return to their homes when 
radiation levels reach 20 millisieverts 
per year.

Japanese government offi cials were 
more concerned about the economic 
implications of a massive evacuation 
and the costs of compensating victims 
after the Fukushima disaster than they 
were about residents’ safety, 
according to a new exposé by the 
Asahi Shimbun. Records from 
government meetings conducted 
in December 2011, during which 
attendees were trying to decide the 
radiation level at which residents could 
safely return to their homes, show that 

Fukushima fallout: updates from Japan
UN special rapporteur’s report

In November 2012, the UN Human 
Rights Council sent Special Rappor-
teur Anand Grover to Japan to assess 
the situation in the aftermath of the 
Fukushima disaster. 



9Nuclear Monitor 764

then Nuclear Crisis Minister Goshi 
Hosono fought to establish the annual 
radiation level at which residents could 
safely return at fi ve millisieverts. Howe-
ver, other attendees insisted on a 20 
millisievert per year limit.

UN Special Rapporteur’s report: 
tinyurl.com/pxwqub4 

Beyond Nuclear analysis, 
‘Can nuclear power ever comply with the 
human right to health?’ 
tinyurl.com/beyondfuku

Asahi Shimbun, 25 May 2013, ‘Strict 
radiation reference levels shunned to stem 
Fukushima exodus’

Asahi Shimbun, 26 May 2013, ‘U.N. expert 
urges help for Japan’s nuclear victims’

Greenpeace Nuclear Reaction Weblog, 
Fukushima Nuclear Crisis Update for May 
23rd to May 28th, 2013
www.greenpeace.org/international/en/
news/Blogs/nuclear-reaction

Decontamination and waste 
disposal
Despite public promises by Prime 
Minister Shinzo Abe to complete 
decontamination work in Fukushima 
Prefecture by March 2014, which 
would reduce radiation exposure levels 
there to one millisievert per year or 
less, Japan’s government recently 
informed municipal offi cials that they 
will likely not meet their stated deadline 
as a result of local opposition to hos-
ting nuclear waste storage sites. Offi -
cially, the government is still denying 
any change to the timeline. Japan’s 
decontamination schedule is already 
far behind schedule − cleanup efforts 
have not even begun in fi ve of 11 
municipalities that have been decla-
red evacuation zones. Moreover, the 
Environment Ministry has told local 
offi cials that areas that have already 
been decontaminated but where 
radiation levels remain high will not be 
decontaminated again, raising questi-
ons about if or when residents will ever 
be able to safely return.
Asahi Shimbun, 16 June 2013, 
‘Government secretly backtracks on 
Fukushima decontamination goal’
ajw.asahi.com/article/0311disaster/
fukushima/AJ201306160022

Greenpeace Nuclear Reaction Weblog 
− Fukushima Nuclear Crisis Update for 

June 14th to June 17th, 2013 
www.greenpeace.org/international/en/
news/Blogs/nuclear-reaction/

Legal claims and compensation 
payments
TEPCO’s legal troubles continue to 
mount as yet another group fi led suit 
against it. Family members of hospital 
patients and elderly nursing home 
residents who died in the process of 
evacuation, or because staff were 
unavailable to care for them, are 
suing the utility for approximately 
US$300,000 each. The families say 
that they care less about collecting 
damages and more about learning the 
root causes of the Fukushima disaster. 
However, the case could have far-re-
aching legal implications for TEPCO if 
it is decided in favour of the plaintiffs. 
More than 200 people were stuck in 
hospitals and nursing facilities follo-
wing the nuclear accident, and 50 of 
those died. (NHK World; Greenpeace 
Nuclear Reaction Weblog, Fukushima 
Update 7−10 June 2013)

In late May, the Namie municipal 
government announced that it will 
sue TEPCO on behalf of over 11,000 
residents for psychological suffering. 
Although TEPCO is already paying 
victims 1,000 yen per month, Namie 
offi cials want to increase that amount 
to 3,500 yen. (The Mainichi, 3 June 
2013, ‘Fukushima village residents to 
receive new compensation over mental 
damage’)

The Japanese government is now 
considering suing TEPCO. So far, the 
government has paid 16.5 billion yen 
(US$169 million) in decontamination 
costs. Japanese law requires that the 
government pay those costs initially, 
and then be reimbursed by the utility. 
More than two and half years after the 
nuclear disaster fi rst began, however, 
TEPCO has not paid any of the costs. 
(Kyodo News, 1 June 2013, ‘Gov’t 
eyes suing TEPCO over unpaid decon-
tamination costs’)
TEPCO is again under fi re for failure 
to pay adequate compensation to 
Fukushima prefectural and local gover-
nments that were forced to cover costs 
of damage, decontamination, evacua-
tion, and other losses. As of April 30, 
claims total 46.64 billion yen (US$478 
million), with further claims expected, 
but TEPCO has only paid 5.2 billion 
yen (US$50 million). Some local 

leaders are threatening to sue, com-
plaining that the utility has been unres-
ponsive to their repeated requests for 
payment. “No matter what we say, we 
get no reply,” said Takanori Seto, the 
mayor of Fukushima City. “We’ll fi le a 
lawsuit.” (Japan News, 18 June 2013, 
‘TEPCO slow to pay Fukushima gover-
nments’ compensation’)

Japan’s Nuclear Damage Claim 
Dispute Resolution Center has made 
two judgments that could have signifi -
cant impact on TEPCO’s obligations. 
In the fi rst case, the Center ruled 
that TEPCO must pay a group of 180 
residents from the Nagadoro District of 
Iitate 500,000 yen (around US$5,000) 
for emotional distress from high 
levels of radiation exposure. Pregnant 
women and children under 18 at the 
time of the accident were awarded one 
million yen each. People from that area 
were not told to evacuate until a month 
after the nuclear crisis fi rst began 
to unfold, increasing their radiation 
exposure. Experts say that the case 
is sure to encourage other municipali-
ties in similar circumstances to follow 
suit. (Asahi Shimbun, 3 June 2013, 
‘Consolation money to place additional 
fi nancial burden on TEPCO’)

In the second case, TEPCO agreed 
to compensate to the family of a far-
mer from Sukagawa, who committed 
suicide after learning that he would be 
forced to stop selling cabbage from 
his organic farm. He had worked on 
the farm for 30 years. TEPCO even-
tually agreed to pay over 10 million 
yen (US$100,000) after the Nuclear 
Damage Claim Dispute Resolution 
Center intervened. Company offi cials 
continue to refuse to apologise to the 
man’s family. (The Mainichi, 3 June 
2013, ‘Fukushima family, TEPCO 
reach redress deal over farmer’s sui-
cide’)

Fukushima fi lms
A number of independent fi lms have 
been produced recounting personal 
stories from Japan’s March 2011 
triple-disaster and its aftermath. These 
websites provide more information:
Nuclear Nation: nuclearnation.jp/en
Surviving Japan: 
survivingjapanmovie.com
Pray for Japan: 
prayforjapan-fi lm.org
Ian Thomas Ash: 
www.documetingian.com



Nuclear Monitor 76410

The Tsunami and the Cherry 
Blossom: 
thetsunamiandthecherryblossom.com
The Land of Hope (trailer): 
www.youtube.com/watch?v=XPv-
3BX39dPk

Himizu: 
thirdwindowfi lms.com/fi lms/himizu
Fukushima: Memories of the Lost 
Landscape: 
www.somakanka.com/eng.html

Kalina’s Apple, Forest of Chernobyl: 
kalina-movie.com

Nuclear power suffers biggest ever 
one-year fall
Nuclear power generation suffered 
its biggest ever one-year fall in 2012. 
International Atomic Energy Agency 
data shows that nuclear power plants 
around the world produced a total of 
2,346 TWh in 2012 − 7% less than in 
2011, and the lowest fi gure since 1999. 
Compared to the last full year before 
the Fukushima accident, 2010, the 
nuclear industry produced 11% less 
electricity in 2012.

The main reasons were that almost all 
reactors in Japan were off-line for the 
full calendar year, and the permanent 
shut-down of eight reactors in Ger-
many. Other issues included problems 
for Crystal River, Fort Calhoun and 
the two San Onofre units in the USA 
which meant they produced no power, 
and Belgium’s Doel 3 and Tihange 2 
reactors which were out of action for 
half of the year.

Three new reactors started up during 
2012 − two in South Korea and one in 
China. In Canada, two older reactors 
came back into operation after refur-
bishment. This new capacity totalled 
4,501 MWe, outweighing the retire-
ments of the UK’s Oldbury 1 and Wylfa 
2, and Canada’s Gentilly 2, which 
between them generated 1,342 MWe. 
Across the rest of the global fl eet, 
uprates added about 990 MWe in new 
capacity. So total increased capacity 
was 4,501 + 990 − 1,342 = 4,149 MWe, 
a little over 1%.

The uranium spot price fell to 
US$39.75 / lb U3O8 on June 11, falling 
below $40.00 for the fi rst time since 
March 2006.

At the end of 2012, world total capa-
city of solar photovoltaic generation 
reached 100 GWe, with 30.5 GWe 
installed in 2012 alone. There is about 
2.55 GWe of concentrating solar power 
capacity worldwide, three quarters of 

this in Spain. Wind power soared in 
2012 with a new record for installations 
− 44 GW of new capacity worldwide. 
Total capacity exceeds 280 GW, with 
plants operating in more than 80 
countries. China leads the world with 
75 GW of wind power capacity.

World Nuclear News, 20 June 2013, 
‘Nuclear power down in 2012’
www.world-nuclear-news.org/
NN_Nuclear_power_down_
in_2012_2006131.html

Ana Komnenic, 12 June 2013, ‘Ura-
nium hits seven-year low’
www.mining.com/uranium-hits-seven-
year-low-30875

REN21 Renewables Global Status 
Report, 2013
www.ren21.net

J. Matthew Roney, 2 April 2013, ‘Wind 
Power’
www.earth-policy.org/indicators/C49/
wind_power_2013

Fines and fi re in the UK
The nuclear company Sellafi eld Ltd 
has been fi ned 700,000 pounds and 
ordered to pay more than 72,635 
pounds costs for sending bags of 
radioactive waste to a landfi ll site. The 
bags, which contained contaminated 
waste such as plastic, tissues and 
clothing, should have been sent to 
a specialist facility that treats and 
stores low-level radioactive waste, but 
“signifi cant management and opera-
tional failings” led to them being sent 
to Lillyhall landfi ll site in Workington, 
Cumbria. This breached the conditions 
of the company’s environmental permit 
and the Carriage of Dangerous Goods 
and Use of Transportable Pressure 
Equipment Regulations. The mistake 
was only discovered by chance follo-
wing a training exercise on the faulty 
monitoring equipment on April 20, 

and in the coming days the bags were 
recovered from the Lillyhall landfi ll site 
and dispatched to the Drigg radioactive 
waste dump. [1,2]

An investigation has been launched 
into an incident at Sellafi eld’s THORP 
reprocessing plant which occurred on 
May 14. The incident involved mista-
king two chemicals, formaldehyde and 
hydroxylamine. Cumbrians Against a 
Radioactive Environment spokesman 
Martin Forwood said that had the error 
not been spotted, “the consequences 
of introducing formaldehyde into the 
fi rst stages of fuel dissolution could 
have been catastrophic for THORP’s 
internal workings − and had the poten-
tial to initiate a site accident.” The 
Nuclear Free Local Authorities (NFLA) 
secretariat said it was “alarming” 
that Sellafi eld Ltd had classifi ed the 
incident as a “non-radiological event.” 
NFLA group chairman Mark Hackett 
said the incident “could have led to a 
major accident at the Sellafi eld Thorp 
plant.” [3]

Nuclear waste clean-up operations 
at Sellafi eld could be taken back into 
state hands after a series of failings 
by private companies managing the 
site, as their 22 billion pound contract 
comes up for review. A consortium cal-
led Nuclear Management Partners was 
selected in 2008 to run the Cumbrian 
site for up to 17 years. But the National 
Audit Offi ce and the Public Accounts 
Committee have both criticised delays 
and cost over-runs. The Nuclear 
Decommissioning Authority (NDA) is 
now reviewing whether to renew the 
contract with the consortium ahead 
of a “break” point in March 2014. The 
NDA said it was considering three opti-
ons, including stripping the consortium 
of the contract and taking Sellafi eld 
back into the NDA’s hands, a move 
that would require ministerial approval. 
It is understood to be drawing up plans 

Nuclear News



11Nuclear Monitor 764

The World Information Service on Energy (WISE) was founded in 1978 and is based in      
Amsterdam, the Netherlands. 

The Nuclear Information & Resource Service (NIRS) was set up in the same year and is      
based in Washington D.C., US.

WISE / NIRS Nuclear Monitor

for how the site would be run if it opted 
to do so. Decommissioning operations 
at Sellafi eld are expected to cost more 
than 67 billion pounds over the next 
century. [4]

Meanwhile, the company which ope-
rates the factories where the UK’s 
nuclear weapons are manufactured 
has been fi ned for breaches of safety 
laws following a fi re in which a mem-
ber of staff was injured. AWE plc, 
which operates the Atomic Weapons 
Establishment (AWE), pleaded guilty 
to failing to ensure the health, safety 
and welfare at work of its employees. 
On May 28 the company was fi ned 
200,000 pounds and ordered to pay 
£80,258 in legal costs and 2,500 
pounds in compensation to an 
employee who was injured during the 
fi re. The charge followed a fi re which 
broke out in an explosives handling 
facility at the AWE Aldermaston site in 
Berkshire on the evening of 3 August 
2010. The incident left a member of 

AWE staff with burns to his face and 
arm and required the evacuation of a 
number of local residents and closure 
of roads around the site as safety pre-
cautions. [5]

[1] CORE, 14 June 2013, ‘Sellafi eld 
Ltd fi ned £700,000 for sending LLW to 
local landfi ll − largest ever fi ne for site’
www.corecumbria.co.uk/newsapp/
pressreleases/pressmain.asp?StrNew-
sID=319

[2] The Guardian, 15 June 2013, 
‘Sellafi eld fi ned £700,000 for sending 
radioactive waste to landfi ll’
www.guardian.co.uk/environ-
ment/2013/jun/14/sellafi eld-fi ned-was-
te-landfi ll

[3] Peter Lazenby, 2 June 2013, 
‘Sellafi eld bosses play down near 
catastrophe’
www.morningstaronline.co.uk/news/
content/view/full/134123

[4] Emily Gosden, 20 June 2013, 
‘Sellafi eld clean-up could be taken into 
state hands as £22bn contract up for 
review’, The Telegraph
www.telegraph.co.uk/fi nance/news-
bysector/energy/10133528/Sellafi eld-
clean-up-could-be-taken-into-state-
hands-as-22bn-contract-up-for-review.
html

[5] Nuclear Information Service, 28 
May 2013, ‘Nuclear weapons factory 
operators fi ned £200,000 for safety 
breaches’
http://nuclearinfo.org/article/awe-alder-
maston/nuclear-weapons-factory-ope-
rators-fi ned-%C2%A3200000-safe-
ty-breaches

WISE and NIRS joined forces in the year 2000, creating a worldwide network of information and resource centers for citizens and 
environmental organizations concerned about nuclear power, radioactive waste, proliferation, uranium, and sustainable energy issues. 

The WISE / NIRS Nuclear Monitor publishes information in English 20 times a year. The magazine can be obtained both on paper and 
as an email (pdf format) version. Old issues are (after 2 months) available through the WISE homepage: www.wiseinternational.org

Subscriptions: 
US and Canada based readers should contact NIRS for details on how to receive the Nuclear Monitor (nirsnet@nirs.org)
Others receive the Nuclear Monitor through WISE. 

     NGO’s/individuals   Institutions/Industry 
20 Issues for the paper version  100 Euro   350  Euro
20 Issues for the email version   50 euro    200 Euro

Contact the editor via  monitor@wiseinternational.org 
Contact WISE via  WISE International, Po Box 59636, 1040 LC Amsterdam, The Netherlands 

Web:  www.wiseinternational.org / Email: info@wiseinternational.org / Phone:  +31 20 6126368 /
ISSN: 1570-4629



Nuclear Monitor 76412


